Korsør Motor 12 HK - en 2 cylinderet udgave af Sigmas motor

Model: sandsynligvis en FLR - med lukket svinghjul og ophøjet start

Korsør 12 HK - 2 cyl - 4 takts

Korsørmotorfabrik - KMF - har lavet motorer fra 1948 til 1989.

Jeg kender endnu ikke så meget til den 12 HK motor, for den motor der ligger i min båd, er den 1 cyl udgave på 6HK fra ca. 1970.
Forskellen på denne og den 2 cylindrede 12 HK udgave er relativ enkel, man har taget udgangspunkt i den ene af motortyperne også tilføjet eller fjernet en cylinder og et sæt ventiler.

Prøv at se på billedet nedenfor. Billedet stammer fra reservedelslisten.

Forskellen mellem 1 cyl 6 HK og 2 cyl 12 HK

Selvom denne model sandsynligvis er produceret fra omkring 1970, vil jeg mene at denne model er blevet fremstillet lige til det sidste.

Nedenfor følger fabrikkens beskrivelse af denne motor
Oplysninger stammer fra betjeningsvejledningen og reservedelslisten samt fra et datablad fra internettet.

Korsør - 12 HK - Modeler:

Model: Beskrivelse: Vægt:
TFUR: med åbent svinghjul 150 kg.
TFLR: med lukket svinghjul og ophøjet start 153 kg.
TFAR: med lukket svinghjul og ophøjet bagvendtstart 159 kg.
TFUKV: med åbent svinghjul, og vendbar propelanlæg 135 kg.
TFLKV: med lukket svinghjul, og vendbar propelanlæg 161 kg.




Korsør - 12 HK - Teknisk specifikation:

Arbejdsgang: 4 takt
Cylinderantal: 2
Omdr/min: 1.100 (ej dokumenteret)
Cylinderboring: 3½" (1973)
Slaglængde: 90 mm
Slagvolumen: 1.150 cm3
Oliekapacitet i krumtaphus:
Oliekapacitet i reversgear: 1 ltr.
Benzinforbrug pr. HK time: ukendt
SEM magnet, indtil 19xx EX-2R-49
WIPAC magnet, fra 19xx modelen er ukendt
Karburator - hovedstrålerør
               - strålespids
180
110
Platinafstand 0,45 mm
Karburator SOLEX type 26 NV
Karburator - hovedstrålerør
               - strålespids
180
110
Tændrør Bosch M45 T1, afstand 0,6 mm
Bosch M 12 B, afstand 0,7 mm

Standard tilbehør for type: TFUR og TFLR har det samme standard tilbehør
som 6 HK udgaverne FUR og FLR

Brændstoftank med slamsamler (kobber), indhold 10 liter
Installationsrør til brændstoftilførsel 2000 mm, diameter 6-8 mm
Bronzepropel, trebladet, diameter 300 mm
Stævnrør, længde 400 mm, diameter 25 mm
Propelaksel i rustfrit stål, længde 1250 mm, diameter 19 mm
Pakdåse, agterleje samt 4 franske rustfrie skruer
Bundgennemføring med si og hane
Installationsrør til kølevand, længde 2250 mm, diameter 10-12 mm
4 fundament bolte
Startsving
Lille sæt med reservedele (til det engelske marked)
Service- og reservedelsliste
Værktøj
Udstødningsrør var ikke standardudstyr
.

Ekstraudstyr for type: TFUR og TFLR har det samme ekstra udstyr
som ved 6 HK udgaverne FUR og FLR

Vandkølet udstødningsmanifold - kunne leveres og anbefaledes ved indbygning i lystbåde
BOSCH Dynastarter, komb. 12 v starter og dynamo med relæer, start kontakt,
kontrollampe, og ledningsnet -
Gummi udstødningsslange, svær kvalitet
Akkumulator 12 v


Kølepumpen

Korsør motoren køles via en stempelpumpe, der er meget simpel.
Den består af 2 ventiler (en sugeventil og en trykventil), et stempel og en tryk kasse.
Stemplet drivers frem og tilbage af en roterende mekanisme, forbundet med motorens knastaksel.
Stempelet bruger sug til at hive vand ind i kammeret. Den nederste ventil kan placeres under vand niveauet. Selvom stemplet er over vand kan der pumpes med højt tryk. (Denne animation viser hvordan pumpen fungerer)


Lænsepumpen

Lænsepumpen er ikke en del af motoren. Data:
:::